بر آستان وحی و خرد

تلاشی برای نشر و گسترش عقلانیت در جامعه بشری

بر آستان وحی و خرد

تلاشی برای نشر و گسترش عقلانیت در جامعه بشری

بر آستان وحی و خرد

استاد علی صفایی حائری می نویسد: کفر متحرک به اسلام می رسد، ولی اسلام راکد، پدر بزرگِ کفر است.سلمان ها در حالی که کافر بودند، حرکتشان آنها را به رسول منتهی کرد و زبیرها در حالی که با رسول بودند، رکودِشان آنها را به کفر پیوند زد.کفری که با حرکت ما همراه باشد، وحشتی ندارد. وحشت آنجایی است که با رکودها پیوند خورده باشیم

نویسندگان

۱۲ مطلب در بهمن ۱۴۰۰ ثبت شده است

بخش 5: آشنایی با احزاب و تشکل های سیاسی جریان چپ اسلامی

برای دریافت فایل پی دی اف، کلیک کنید.

5.1. سازمان مجاهدین انقلاب

5.1.1. نحوه تشکیل

این سازمان ماحصل وحدت هفت گروه سیاسی است که در کمیته استقبال از امام نیز شرکت داشتند و بعد از پیروزی انقلاب با توصیه استاد مطهری و تایید رهبر انقلاب متحد شدند و در تاریخ 16/01/1358 اعلام موجودیت کرد.

5.1.2. سابقه گروه های تشکیل دهنده

منصورون، امت واحده: فعال در سراسر ایران؛ جمعی از زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب؛ بهزاد نبوی، محمد سلامتی، محسن آرمین و ...

فلق: فعال در خارج از کشور؛ مصطفی تاج زاده

توحیدی صف: فعال در اصفهان و تهران؛ بعد از قیام 19 دی 1356 توسط جمعی از جوانان مسلمان همانند شهید محمد بروجردی تشکیل شد.

فلاح، توحیدی بدر: فعال در قلب تهران و اطراف آن

موحدین: فعال در خوزستان و کرمان؛ تشکیل شده توسط جمعی از اتقلابیون اهواز همانند حسین علم الهدی

5.1.3. اشتراکات گروه های هفت گانه

اعتقاد به تشکیل حکومت اسلامی به رهبری امام خمینی

طرفدار مبارزه مسلحانه علیه رژیم شاه

مخالفت با سازمان مجاهدین خلق به دلیل گرایش التقاطی آنها

5.1.4. ادوار فعالیت

دوره اول: 1361 1358

دوره دوم: 1365 1361 ؛ نامه آقای راستی کاشانی (نماینده امام در سازمان) به امام و درخواست انحلال سازمان

دوره سوم: 1370 تا کنون

5.1.5. نگاهی به دوره اول فعالیت سازمان

نقش فعال در شکل‌گیری سپاه پاسداران

تلاش در نظام دهی به کمیته‌ مرکزی انقلاب اسلامی

مقابله با ضدانقلاب در کردستان

کمک در تشکیل سازمان پیشمرگان مسلمان کرد

تلاش برای خنثی سازی کودتای نوژه

تلاش پی گیر برای ریشه کن کردن گروهک ضد انقلابی فرقان

شرکت فعال نیروهای سازمان بنا به درخواست نهادهای مربوط برای مقابله و خنثی سازی توطئه سازمان منافقین

شرکت در مبارزات مجاهدان افغانی در افغانستان

موضع گیری سیاسی و مقابله فکری با جریان های مختلفی که به مخالفت با انقلاب اسلامی می پرداختند

بروز اختلاف در سازمان درباره: نقادی نسبت به افکار شریعتی، انتقاد به صدور اطلاعیه روز کارگر و مسائل اقتصادی، حدود وظایف و اختیارات آقای راستی کاشانی (نماینده امام در سازمان)

5.1.6. نگاهی به دوره دوم فعالیت سازمان

بعد از استعفای سی و هفت نفر از اعضای سازمان (حدود دی ماه 1361) سازمان اعلام کرد که من بعد، به صورت علنی فعالیت کرده و بعد نظامی سازمان را حذف می کند و به صورت یک تشکیلات عقیدتی سیاسی عمل می کند.

به دلایل زیر فعالیتهای سازمان در این مقطع افول کرد و در مهمرماه 1365 آقای راستی کاشانی ضمن نامه ای به امام و بیان نامساعد بودن حال مزاجی خودش، انحلال سازمان را درخواست کرد که مورد موافقت ایشان واقع شد:

قبول مسئولیت برخی از اعضا در نهادهای مختلف،

اعزام به جبهه و شهادت برخی دیگر از اعضا

عدم فرصت کافی سایر اعضا

نبود فضا برای فعالیت سیاسی حزبی به خاطر شرایط سیاسی کشور و جنگ تحمیلی

5.1.7. نگاهی به دوره سوم فعالیت سازمان

شروع دوره سوم: سال 1370 ه.ش توسط اعضای مستعفی با گرایش چپ همانند بهزاد نبوی، محمد سلامتی، تاج زاده، هاشم آغاجری و ...

دبیر کل سازمان: محمد سلامتی

پایگاه اجتماعی: سازمان تا قبل از حمایت از سید محمد خاتمی پایگاه اجتماعی نداشت و در انتخابات مجلس ششم دو نفر از کاندیداهای سازمان از تهران به مجلس راه یافتند.

سازمان مزیت خود را در فعالیت های مخفی جست و جو می کند و باید آن را قبل از اینکه یک حزب سیاسی به حساب بیاوریم، یک تشکل امنیتی اطلاعاتی در یک مجموعه محدود و بسته تعریف کنیم.

مواضع سازمان

  1. انتقاد از برخی عملکردهای دولت آقای رفسنجانی و جناح راست
  2. حمایت صریح  از آقای خاتمی (یکی از گروه های تشکیل دهنده ائتلاف خط امام به شمار می رود)
  3. حمایت از شعارهای اصلاح طلبی بعد از دوم خرداد به عنوان بخشی از جبهه دوم خرداد
  4. مخالفت ظاهری با خصوصی سازی، ادغام در بازار جهانی و دولت حداقلی
  5. مخالفت با تعطیلی نشریات وابسته به گروه های روشنفکر لائیک ملی مذهبی های برانداز
  6. محکومیت رای دادگاه مبنی بر محکومیت 21 نفر از اعضای جبهه آزادی بعد از انحلال
  7. حمایت از سخنان هتاکانه هاشم آقاجری در سال 1381 در نقد معصومین و روحانیت (در خانه معلمان همدان)
  8. نقش آفرینی اساسی در نظریه پردازی در مجموعه دوم خرداد
  9. دسته بندی جریان های سیاسی به چپ و راست، رسات مدرن و سنتی
  10. نقش اول سران سازمان در تحصن مجلس ششم، استعفا و صدور بیانیه های ساختار شکنانه
  11. تغییر مواضع در زمینه مبارزه با استکبار آمریکا و عدول از نقد اقتصاد سرمایه‌داری
  12. مخالفت با اداره امور به دست روحانیت
  13. توصیه به جدایی دین از سیاست
  14. عدم التزام نظری و عملی به ولایت فقیه و حکومت دینی از ابتدا تاکنون؛ نوع برخورد با آقای راستی کاشانی به عنوان نماینده امام
  15. حمایت از فتنه گران در سال 1388
  16. منبع: جریان شناسی سیاسی در ایران؛ نوشته: علی دارابی

نگاهی اجمالی به تاریخ معاصر ایران

دوره

حاکم

مدت حکومت

شروع حکومت

پایان حکومت

رخ داد مهم

توضیحات

قاجار

آغامحمدخان

1 س و 3 م

1175

1176

 

 

فتحعلی شاه

36 س و 8 م

1176

1213

 

 

محمدشاه

14 س

1213

1227

 

 

ناصرالدین‌شاه

48 س

1227

1275

تحریم تنباکو

 

مظفر الدین شاه

10 س

1275

1285

مشروطیت

 

محمدعلی شاه

3 س

1285

1288

 

 

احمدشاه

16 س

1288

1304

 

 

پهلوی

رضاخان

16 س

1304

1320

 

 

محمدرضا

37 س

1320

1357

قیام 15 خرداد

 

جم اسلامی

سید روح‌الله خمینی

10 س و 4 م

12/11/1357

14/03/1368

جنگ تحمیلی

 

سید علی خامنه‌ای

بیش از 30 س

15/03/1368

ادامه دارد

 

 

خصوصیات استاد مطهری در بیان استاد فربهی

شهید مطهری
 

حوزه/ استاد حوزه، فراعصری بودن را درس مهمی دانست که باید از آثار شهید مطهری به خوبی فراگرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام فربهی در مراسم افتتاحیه طرح مطالعاتی آثار استاد شهید مرتضی مطهری که در مدرسه علمیه حقانی قم برگزار شد، گفت: بحمدالله در حوزه های علمیه انسان های فقیه بسیاری داشتیم. بنده در همین مدرسه بودم یکی از اساتید به نقل از شهید مطهری می گفت،‌شهید مطهری درباره مطالعات اصولی خودش می گفت من به اندازه‌ای کتاب های اصولی را مطالعه کردم که هیچ کتاب اصولی در حال حاضر منتشر و چاپ نشده، مگر اینکه من آن کتاب را مطالعه کردم.

وی افزود: شهید مطهری یک فقیه بود، مثل بسیاری از فقهایی که در حوزه علمیه بودند. شهید مطهری یک فیلسوف بود مثل بسیاری از فلاسفه‌ای که در حوزه علمیه تحصیل و تدریس می‌کردند. مثل شهید مطهری در زمینه فلسفه در حوزه های علمیه کم نداشتیم و بودند کسانی که عمرشان را در بحث‌های فلسفی گذاشته بودند، تحلیل می‌کردند ، گاهی تألیف های فنی داشتند.در فقه و اصول هم مانند شهید مطهری در حوزه علمیه بود و شهید مطهری هم مثل سایر کسانی که در فقه و اصول کار کرده بودند ، کار کرده بود.

استاد حوزه بیان کرد: اما شهید مطهری تفاوت‌هایی با دیگران داشت. یکی از مهمترین تفاوت های ایشان با سایر عالمان دینی، غیرت اجتماعی ایشان نسبت به مسائل دینی بود. 

وی با ذکر این مطلب که بعضی ها فیلسوفند، ولی نسبت به باورهای دینی هیچ غیرت اجتماعی ندارند، اظهارکرد: بعضی ها فقیه هستند، اما نسبت به سطح معرفت جامعه هیچ غیرت اجتماعی ندارند.ولی شهید مطهری یک عنصر اساسی داشت که او را از دیگران متفاوت کرده بود و این غیرت اجتماعی بود.یعنی وقتی به جامعه نگاه می‌کرد می‌خواست با پشتوانه های فلسفی که داشت از اندیشه های دینی دفاع کرده و آنها را تبیین کند.

این محقق ادامه داد: شهید مطهری وقتی جامعه را می دید که احتیاج به اندیشه‌های دینی از منابع وحیانی دارد، فقاهتش را به خدمت گرفت و آن آموزه‌های وحیانی را به جامعه عرضه کرد.غیرت دینی شهید مطهری در ابعاد اجتماعی موجب این رفتارهای شهید مطهری در عصر و زمانه‌ی خودش شد و همین امر موجب ماندگاری و درخشش ایشان شد.

وی گفت: پس به نظر من غیرت اجتماعی درباره مسائل دینی عنصر بسیار مهمی است.من الان معارفی را از شریعت مقدس یاد گرفتم.الان که یاد گرفتم آیا باید نگاه کنم به جامعه ببینم این جامعه نسبت به این آموزه‌های وحیانی چه نسبتی دارد ؟چه تناسبی دارد؟ چه جایگاهی دارد؟ و سپس اگر از من بر می‌آید این آموزه‌های دینی و وحیانی را به متن جامعه ببرم یا نه ، بنشینم و مشغول بحث ها و حواشی و رسائل و مکاسب و کفایه باشم.بله این کتابها، ستون فقرات علمی حوزه علمیه ما هستند.

حجت الاسلام فربهی ادامه داد: رسائل ، مکاسب و کفایه.اینها پایه های فقاهت ما در حوزه هستند.اما اگر من این سه تا را یاد گرفتم آیا نسبت به سطحی که جامعه دارد تکلیفی دارم یا ندارم؟این عنصر افراد را از هم متفاوت می‌کند.

وی یادآورشد: اسلام را همین گونه که هست باید شناخت، شهید مطهری در شناخت اسلام گرفتار تحمیل گرایی نبود چون کسی که می خواد در مواجهه با جامعه اسلام را معرفی کند در شناخت اسلام گاه گرفتار تحمیل گرایی می شود چون می بیند الان اعلامیه جهانی حقوق بشر در همه کشور های جهانی مورد توجه واقع شده و به یک بت بزرگ مبدل شده است.

این محقق گفت: برای مقابله با شبهاتی که در این حوزه ها از جمله بحث شبهه آزادی بیان و حقوق بشر مطرح می شود، باید هندسه معرفتی مان  را متناسب با او تنظیم کنیم. این مسئله موجب تحمیل گرایی می شود، آزادی یک بت بزرگی است، امروز شما اگر خواسته باشی صحبت کنید چاره ای ندارید جز اینکه به شکلی در چهار چوب آزادی صحبت کنید.

وی افزود: در هندسه معرفتی فقهای ما این تحمیل گرایی جایی ندارد. یعنی مدام به دنبال دلالت ها هستیم. عمل به یک عام قبل از فحص از مخصصاتش حجیت ندارد شما اگر دیدید جایی امام حسن مجتبی(ع) فرمود من حاضر نیستم شما را وادار کنم بر آنچه که کراهت دارید حق ندارید به این دلیل عمل کنید.

این محقق اظهارکرد: این خصوصیت را شهید مطهری از درون حوزه ها با خودشان برده بود، اینکه ما نباید دچار تحمیل گرای بشویم، اسلام را همانگونه که هست باید شناخت، این خصوصیتی است که در کل نظام حوزوی ما وجود دارد . هرکس، ادبیاتش،‌منطقش، فقهش و اصولش را خوب بخواند، یک چنین شخصیتی به طور طبیعی پیدا می کند.

حجت الاسلام فربهی یادآورشد: شهید مطهری بر اساس آنچه از متن فقه ما آموخته بود هیچ وقت گرفتار سطحی نگری نشد. این یکی دیگر از خصوصیات شهید مطهری است.این مسئله درخششی برای شهید مطهری بود هیچ وقت مسائل را سطحی مطرح نمی کرد.  شهید مطهری بر پایه آن حقائق و مناط ها آن آموزه ها را تقریر میکرد. این جا کمی شهید مطهری از بقیه حوزویان متمایز شد، درخشش پیدا کرد.

وی گفت: سومین خصوصیت شهید مطهری آن بود که ایشان اسلام را همانگونه که هست می شناخت و جامعیت نگر بود  وقتی مواجه با شبهه ای می شد اینگونه نبود که شبهه را می خواهد پاسخ بگوید،  بلکه جوانب شبهه  را بررسی میکرد و در منابع وحیانی جستجو میکرد بعد به شکل یک آموزه ی دینی آن را عرضه می کرد . بعد ارزش فراعصری پیدا میکرد . یعنی این گونه نبود که سخن ایشان صرفاپاسخ به یک شبهه باشد آن هم شبهه ای که در زمانی مطرح شده است که امروزه مطرح نیست . این موجب شد که کتب ایشان عصری فراعصری باشد .

استاد طرح مطالعاتی شهید مطهری، گفت: پاسخ شبهات عصر را میداد اما اختصاص به عصر پیدا نمی کرد. الان با گذشت چندین سال از شهادت و این که کتب برای قبل از انقلاب است . هنوز کتب ایشان را امروز می خوانید .اسلام و مقتضیات زمان را می بینی عجب کتابی است . انسان کامل قهرمان تمام ارزش های انسانی است عجب کتابی است . سیره نبوی تفاوت سیر و سیره را مطرح می کند عجب کتابی است .

وی به نقش انکار ناپذیر تربیتی علامه طباطبایی در وجود شهید مطهری اشاره و عنوان کرد: آقای دکتر احمد احمدی که ایشان از شاگردان علامه بود و ویرایش المیزان می کرد و کارهای علمی علامه را پیگیری میکرد فرمود من یادم نمی آید مرحوم علامه طباطبایی به صورت رسمی فلسفه غرب خوانده باشد، بلکه فلسفه غرب را در گفتگو های افراد مختلف در جهتی که به اندیشه های دینی در آن جهت نیازدارد آموخته بود.

این استاد حوزه با ذکر این مطلب که تفسیر المیزان فراعصری شده است، تصریح کرد: دلیل این امر هم آن است که اینگونه نبود که صرفا اندیشه مارکسیستی را مطرح کند و جواب دهد خیر بلکه بر اساس اندیشه مارکسیستی جوانب مسئله را از آموزه های وحیانی به دست می آورد به عنوان یک آموزه وحیانی کامل به شما تحویل می داد . لذا می شد عصری و فراعصری.

وی عنوان کرد: اگر شبهه ای را شهید مطهری می شنید می رفت و آن آموزه دینی ای که مناسب آن شبهه است در شریعت استخراج می کرد و یک مجموعه منسجم و کامل که همه ابعاد در نظر گرفته شده را ارائه می کرد. شهید مطهری اسیر یکسو نگری نبود. آموزه اسلام را در برابر شبهات ارائه می کرد نه صرفا جواب شبهه خاص. 

حجت الاسلام فربهی یادآورشد: شهید مطهری به منابع وحیانی نگاه عمیقی داشت. اگر مسئله را میدید از مسائل پایه ای اسلام مطرح کرده است، او نیز به عنوان یک بحث پایه ای مطرح می کرد . اگر چهره ی منابع وحیانی را در حل مسئله ، خندان می دید ،شهید مطهری ، چهره مسئله را به مردم خندان نشان می داد. اگر می دید چهره منابع وحیانی، چهره درهم کشیده ای است . متوجه می شد در مقام پاسخ باید این چهره را به جامعه منتقل کرد.

وی گفت:  ایشان اول اسلام را همانگونه که هست شناخت . دوم اسلام را همانگونه که هست شناساند . نه چیزی را تحمیل کرد نه سطحی نگاه کرد و نه یک سو نگرانه اسلام را شناخت و اسلام را شناساند .سومین خصوصیت شهید مطهری این است که متناسب با نیاز عصر ، اما به شکل یک آموزه ی دینی که فرا عصری شود و آثارش عصری نشود . شهید مطهری نگاهش به جامعه بود . مسائل مختلفی که در جامعه مطرح می شد . شهید آموزه دینی اش را می یافت و با همان جامعیتی که داشت به نیاز پاسخ می گفت.

استاد حوزه بیان کرد: گاهی یک شخص شبهه را خیلی خوب تقریر میکند به حدی که طرف مقابل از نظر فضای روانی مغلوب حرف می شود و گوید این حرف خیلی مستحکم است و قابل خدشه نیست .در پاسخ گویی به آن دیگر ، پاسخ را نمی شوند مثل کسی که مثلهم کمثل الذی ینعق بمالایسمع الا دعاء و نداء . چشمانش در چشمان شماست صوت صدای شما را هم می شنود اما مفهوم کلمات شما را درک نمی کند . یک کسی که به این مسئله توجه داشته باشد می شود شخصیت دینی بنده فیلسوف نیستم که بیایم شبهه را مطرح کنم و به هر کیفیتی در ذهن مخاطب نشست بعد بیایم به آن شبهه پاسخ دهد که موثر واقع  شود یا خیر . من نه اینگونه نیستم . نه فیلسوف هستم و نه جامعه شناس هستم ... من حافظا لدین خود هستم در مقام پاسخ به شبهه مراقب رسالت های دینی خود هستم .که بیایم شبهه را مطرح بکنم، به هر کیفیتی که در ذهن مخاطب نشست، بعد من بخواهم بیایم جواب بدهم به آن شبهه، که موثر واقع بشود یا نشود، نه من این نیستم. من نه فیلسوفم، نه جامعه شناسم، من حافظا لدینم هستم.

وی افزود: بنابراین شبهه را که می‌خواهیم پاسخ بدهیم، حواسمان باید به رسالت های دینی هم باشد. نمی‌شود من میخواهم [شبهه را پاسخ بدهم بیایم] شک ایجاد بکنم در ذهن مخاطب که چه بشود،

استاد طرح مطالعاتی شهید مطهری، گفت: رسالت محوری یکی از درس های مهمی است که از آثار شهید مطهری باید استخراج کرد. بهره دیگری که از آثار شهید باید گرفت آموزه های فراعصری پاسخگو به شبهات عصری است. 

فهرست مطالب منتشر شده

بخش اول: از استاد سید احمد مددی

1. برشی از درس خارج استاد مددی (1)

2. خبر واحد؛ سیر تاریخی بحث

3. حجیت قطع

بخش دوم: از استاد فربهی

1. درسگفتارهای حکمت متعالیه با محوریت کتاب بدایه الحکمه علامه طباطبایی؛ سال 1400

2. درسگفتارهای منطق، بخش برهان؛ خلاصه ای از برهان شفا شیخ الرئیس در 24 جلسه

3. عدالتخواهی و کارنامه حوزه های علمیه در عدالتخواهی

4. تحریف دین؛ تقابل علامه طباطبایی با تفسیر مادی گرایانه از پدیده های دینی

5. نقش معلومات فلسفی در تفسیر آیات و روایات از منظر علامه حسن زاده

6. دریافت صوت تدریس شرح لمعه (فقه 3)

7. هدف آموزشی حوزه های علمیه

8. فقه حکومتی در بیان استاد فربهی

9. خصوصیات استاد مطهری در بیان استاد فربهی

10. درسگفتارهای حکمت متعالیه با محوریت کتاب نهایه الحکمه علامه طباطبایی؛ سال 1401

بخش سوم: از سایر اساتید

1. طرح ولایت؛ سلسله دروس مبانی اندیشه اسلامی، درس معرفت شناسی استاد محسن انبیایی، سال 1400

2. مبانی منطقی استقرا؛ تدریس کتاب الاسس المنطقیه للاستقرا شهید صدر؛ استاد مجتبی مصباح یزدی، سال 1400

بخش چهارم: جریان شناسی سیاسی، فکری و فرهنگی ایران معاصر

1. جدول: نگاهی اجمالی به تاریخ معاصر ایران

2. نگاهی اجمالی به جریان چپ اسلامی: بخش 1 / بخش 2 / بخش 3 / بخش 4 / بخش 5 : سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی

 

فقه حکومتی در بیان استاد فربهی

فقه حکومتی به سان خون تازهای است که می‎تواند در سراسر فقه جاری شود و فقه را از حالت سکون و ایستایی به پویایی و کارآمدی مبدل سازد. برای رسیدن به پویایی مد نظر نیازمند به شناخت همه جانبه فقه حکومتی به صورت مبنایی هستیم تا در عرصه مهم اجتماعی و حکومتی بدون خطا و اشتباه بینشی و دانشی، عرصه گسترده‎تری از فقه را به نمایش بگذاریم. در همین زمینه خبرنگار سرویس مبانی پایگاه اطلاع رسانی وسائل گفت‎وگویی با حجت الاسلام و المسلمین فربهی پیرامون مبانی فقه حکومتی داشته که بخش اول آن در ذیل تقدیم خوانندگان محترم می‎شود.

هدف آموزشی حوزه های علمیه

پایگاه اطلاع‌رسانی نشست دوره‌ای اساتید، گفت‌وگویی با استاد احمد فربهی منتشر کرده که مطالبی که از قول ایشان در این پایگاه منتشر شده است در ادامه می‌آید:

ملکه استنباط و بافت شخصیت علمی

در نظام آموزشی حوزه، مسأله ملکه استنباط و بافت شخصیت علمی، همواره به عنوان هدف آموزشی حوزه تلقی می‌شده است. یعنی هدف این بوده است که طلبه در طول تحصیلش به شخصیت جدیدی برسد که آن شخصیت جدید منشأ یک آثار جدیدی باشد.

دریافت صوت تدریس شرح لمعه (فقه 3) استاد فربهی

برای دریافت صوت تدریس شرح لمعه (فقه 3) استاد فربهی (اینجا) کلیک کنید.

 

http://tt-ej.ir/post/242

از جمله موضوعاتی که برای فیلسوفان وحی‌پژوه، اهمیت به‌سزائی دارد، "نقش معلومات فلسفی در تفسیر گزاره‌های وحیانی" است، حل این مسأله، نفیا و اثباتا، نقشی سرنوشت‌ساز در تفسیر و اعتبار آن  دارد، زیرا دَوَران امر بین محرومیت، و تحمیل‌گرائی است.

اندیشمندان، در این‌زمینه، سخنان گوناگونی گفته‌اند، برخی قائل به تأثیرگذاری و برخی قائل به عدم تأثیرگذاری‌‌اند، قائلان به تأثیرگذاری نیز خود دو دسته‌اند، یکی قائلان به مصرف‌کنندگیِ گزاره‌های وحیانی، از معلومات فلسفی، دیگری قائلان به طریقیت معلومات فلسفی نسبت به معارف وحیانی.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید، استاد احمد فربهی، استاد فلسفه حوزه علمیه قم و مدرس دانشگاه، در نوشتاری اختصاصی برای تسنیم به موضوع علل انکار نشانه‌های الهی و رابطه‌ی آن با آزادی عقیده از منظر علامه طباطبایی (ره) پرداخته است که متن کامل آن را در زیر می‌خوانیم:

عدالتخواهی و کارنامه حوزه های علمیه در عدالتخواهی

به گزار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید، استاد احمد فربهی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و فعال فرهنگی طی گفتگویی به سؤالاتی در رابطه با تعریف عدالتخواهی، محدوه فعالیت عدالتخواهان، اصول حاکم بر جریانات عدالتخواه و عملکرد و نقش سازمان روحانیت در زمینه تبیین اصول عدالتخواهی پاسخ گفته است؛ آنچه در ادامه می خوانید مشروح این مصاحبه است:

 

در ابتدا تعریفی نسبت به عدالت، جریان عدالت خواهی و محدوه فعالیت آن ارائه کنید.

یکی از سرفصل های مهم در فلسفه حقوق مسأله عدالت و تساوی است؛ عدالت در برخی موارد، مصداقا با تساوی یکی می‌شود اما همه‌جا مصداق عدالت همان مصداق تساوی نیست؛ اگر بخواهیم کلی صحبت کنیم باید بگوییم تساوی گاه در وضع قوانین، و گاه در اجرای قوانین است.